söndag 17 april 2016

Bänkar i växthuset

Vi ska enbart odla i krukor i växthuset och berget är frilagt. Då krävs det bänkar och jag har valt att bulta fast dem i berget. Det ger en väldigt stadig konstruktion men är klurigt då jag får olika höjd till varje ben samtidigt som allt byggs kring benen. Första delen är klar men jag ska bygga på ett mycket smartare sätt och då är det den konstruktionen jag vill redovisa. Här är själva idén med bultarna:


Mätningen är avgörande och svår på grund av höjdskillnaden. Diagonalmått och en rätskiva var till stor hjälp. Jag använde expanderbult för att det skulle sitta riktigt bra men det skulle nog funka bra med gängstång eller bult med skallen kapad så länge det tar emot så järnet behöver slås ner. Använd vinkeljärn med hål för bult.


Jag drog ner muttern i bott, på med en bricka och vinkeljärn och sen en mutter till. Bulten är sen kapad med vinkelslip och i träregeln jag jag borrat ett urtag för muttern som sitter på ovansidan (och inte syns på bilden). Detta blir såklart rangligt som en enhet men flera tillsammans blir väldigt stabilt. Dessutom tänkte jag att eftersom bulten sticker upp lite så håller den trät torrare. Den här tekniken kommer jag att använda igen om jag bygger fasta bänkar i berg någonstans på tomten i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar